ikhebgelijk
  • Home
  • Over
  • Werk
  • Blog
  • Contact

Ontwerp: bewuste keuzes maken

twehrmeijerIdentity Branding, Ontwerp, StrategieNo comments07/20/2015

Een goed ontwerp is meer dan alleen mooi. Bij een goed ontwerp worden keuzes gemaakt. Keuzes over de vorm, over kleur, over wat er gecommuniceerd gaat worden. Eigenlijk over alles.

Het maakt niet uit of het nou een bedrijfswebsite, een flyer, een folder, een brochure, een logo of een huisstijl is. Met elke vorm van communicatie bouw je altijd aan een identiteit. Je communiceert iets, de ander ontvangt dat en er ontstaat een bepaald beeld. Een imago. Feitelijk is dat dus eigenlijk branding of identity building.

Hoe je het beestje ook wilt noemen, het kan dus geen kwaad om daar goed over na te denken. Wat is het beeld dat je wilt uitstralen? En past dat ook bij het verhaal dat je vertelt? Want als het niet “echt” is, als je je anders voor doet dan je bent, val je vanzelf door de mand. Hoe kun je je onderscheiden? En wat is de strategie die je hiervoor gaat toepassen?

Genoeg dus om over na te denken en bewuste keuzes in te maken, om te zorgen dat het verhaal altijd consistent en herkenbaar is. Qua vorm, maar ook inhoudelijk.

Maar wat nou als het er gewoon “lekker” of “vet” uit moet zien? Dat kan natuurlijk ook een keuze zijn. Al kun je jezelf dan direct de vraag stellen “wat is in deze situatie mooi?”. Mooi is een subjectief begrip, waar een hoop discussie over te voeren is. Bovendien geloof ik gewoon niet dat iets alleen maar mooi hoeft te zijn. Je maakt iets niet voor niets. Dus zelfs in het geval van pure grafische vormgeving, in het geval van iets “gewoon mooi opmaken”, moet je bewuste keuzes maken.

Pantone Waaier

 

Consistentie en herkenning

Vervolgens is het dus belangrijk om consistentie te creëren. Iets wordt immers alleen als herkenbaar ervaren als er een bepaalde lijn in te ontdekken is. Dat doe je door regels op te stellen. Vaste regels voor de opbouw van headings, de opbouw van teksten en natuurlijk regels voor de layout, kleuren, verhoudingen, formaten en gebruikte fonts (lettertypes).

Die regels kun je zo “beperkend” (of juist niet-beperkend) maken als je zelf wilt natuurlijk. Je kunt ruimte over laten voor interpretatie, of alles helemaal strak afkaderen. Je kunt kleuren en vormen extra waarde – of een functie – meegeven door ze alleen in specifieke gevallen te gebruiken.

Als voorbeeld: voor Orange Garden was dit jaar de vraag de poster in 3 kleur-varianten te maken. Al snel ontstond het idee daar een dag, schermer en nacht-versie van te maken, omdat het feest ook zo lang duurt. Online kon daar dan weer meer mee door dj’s die ‘s avonds speelden een donker thema te geven en dj’s van de middag een licht thema te geven. En zo kregen vorm en kleur een daadwerkelijke functie.

 

Kortom

voor mij is ontwerpen nooit zomaar iets mooi maken, maar altijd verder kijken naar waar het voor dient, naar de essentie. Ikhebgelijk helpt graag bij het naar het volgende niveau brengen van jouw communicatie. Meer informatie? Neem dan contact op.

Tags: branding, huisstijl ontwerp, identiteit
768

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Recente artikelen

  • Ontwerp: bewuste keuzes maken
  • Ontwerpen voor mobiel; breng als eerst je content op orde
  • Ontwerpen voor mobiel; we kunnen er niet omheen
  • Mobiele content: bij twijfel, weglaten
  • Typografie-tips (deel 2)

Categorieën

  • App ontwerp
  • Identity Branding
  • Mobiel
  • Ontwerp
  • Strategie
  • Usability
  • Webontwerp
  • Home
  • Over
  • Werk
  • Blog
  • Contact